Μία από τις πιο επικίνδυνες ασθένειες παγκοσμίως είναι η ιατρική επιστήμη όταν εξασκείται από λάθος επιστήμονες που δημιουργούν αρνητικά αποτελέσματα στους ασθενείς με την ναρκισσιστική συμπεριφορά τους ή με την τσέπη τους. Ένα παιδί που κλαίει πάει στην αγκαλιά της μαμάς. Ένας άρρωστος όταν πονάει πάει στην αγκαλία του γιατρού. Η αγκαλία της μαμάς ‘οταν είναι ζεστή γιατρεύει τα πάντα. Η αγκαλιά του γιατρού όταν είναι ζεστή και αυτή γιατρεύει τον πόνο. Αν όμως είναι απάνθρωπη μπορεί να σκοτώσει. Έχουμε πολλά παραδείγματα αλλά και προσωπική πείρα. Η αφορμή για όλα αυτά που γράφω είναι ένα περιστατικό που έγινε από την “ιατρό” και Διευθύντρια της Β’ Παθολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου «Αττικόν» σε μία ασθενή της. Η “ιατρός” έδειξε να αγνοεί βασικά στοιχεία του ιατρικού φακέλου και ιστορικού της ασθενούς γεγονός που υποδηλώνει έλλειψη προετοιμασίας και επαγγελματισμού. Αμέσως απευθυνθήκαμε στον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών και μας παρότρυναν να καταγγείλουμε το περιστατικό καταβάλλοντας πρώτα το ποσό τον 50 ευρώ. Αναρωτιέμαι σε τι χρησιμεύουν τα 50 ευρώ και γιατί θα πρέπει εγώ να γίνω ο κακός. Γ.Ρ
ΘΑ ΜΑΣ ΠΑΡΕΙ ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ
Ξαφνικά οι ουρανοί άνοιξαν και το ταβάνι άρχισε να στάζει. Οι σταγόνες δυνάμωσαν και η μπόρα έγινε καταιγίδα με κεραυνούς, αστραπές και χαλάζι. Θα μου πείτε μέσα στις τόσες μπόρες που έχουμε αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα μάθαμε ότι ο βρεγμένος την βροχή δεν την φοβάται και βάλαμε τα δυνατά μας να αντιμετωπίσουμε και αυτήν την κατάσταση. Με τα σημερινά δεδομένα είναι δύσκολη η επιβίωση για όλους. Όμως υπάρχουν και όρια που δεν πρέπει να τα ξεπεράσουμε. Κανείς δεν πρέπει να ξεπερνά τα όριά μόνος του. Η φροντίδα της ψυχικής και σωματικής υγείας είναι θεμελιώδης για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά οποιαδήποτε δυσκολία, ακόμα και αν είμαστε ανάπηροι. Δύναμη ψυχής μας δίνει ο Θεός και όλες οι προσπάθειές, μας κάνουν πιο δυνατούς.
Αυτές οι εικόνες είναι μαχαιριά. Είναι ντροπή. Είναι μια σιωπηλή κραυγή που σκίζει την πόλη και μας φωνάζει ότι αποτύχαμε.
Άμεσες ενέργειες του Δημάρχου μετά το περιστατικό κλοπής
Άμεσες ενέργειες του Δημάρχου μετά το περιστατικό κλοπής. Ενίσχυση της ασφάλειας και προστασίας στον Άγιο Δημήτριο – Θεσμική συνάντηση του Δημάρχου Στέλιου Μαμαλάκη με τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγο κ. Δημήτριο Μάλλιο για την ασφάλεια των πολιτων Στέλιος Μαμαλάκης: Η ασφάλεια των πολιτών είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα και κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας γι΄ αυτό. Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Αγίου Δημητρίου, Στέλιου Μαμαλάκη και με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό κλοπής κοντά στο δημαρχείο, νωρίς το βράδυ, έγινε θεσμική συνάντηση στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με τον Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. Αντιστράτηγο κ. Δημήτριο Μάλλιο, την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου, παρουσία και του αντιδημάρχου Εποπτείας Πόλης και Διαχείρισης Κρίσεων Μιχάλη Καραϊσκάκη. Κατά τη συνάντηση ο Στέλιος Μαμαλάκης, ζήτησε την ενίσχυση της αστυνόμευσης από την Άμεση Δράση και την Ομάδα Δίας, καθώς και την καλύτερη στελέχωση του Αστυνομικού Τμήματος και του Τμήματος Ασφάλειας Αγίου Δημητρίου. Επισήμανε επίσης τα σημεία της πόλης που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής, καθώς εκεί παρατηρούνται συχνά κρούσματα παραβατικότητας. Επιπλέον, έθεσε το θέμα της διαμόρφωσης ενός σχεδίου ανάπτυξης καμερών ασφαλείας στην περιοχή, με αποκλειστική διαχείριση από την Ελληνική Αστυνομία, ζήτημα που έχει τεθεί και από άλλους δήμους της Αττικής. Μετά τη συνάντηση ο δήμαρχος Αγίου Δημητρίου, τόνισε: «Ήταν μια πολύ χρήσιμη συνάντηση και θεωρώ ότι θα αποφέρει “καρπούς”! Μετά και από το πρόσφατο περιστατικό κλοπής και άλλα ακόμα κρούσματα παραβατικότητας, που – δυστυχώς – πληθαίνουν ανησυχητικά στην πόλη μας, αναλάβαμε και πάλι πρωτοβουλία. Θέσαμε, ξανά, το θέμα στα υψηλότερα κλιμάκια της Ελληνικής Αστυνομίας, όπως κάναμε και μόλις αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου. Ευχαριστώ τον Αρχηγό της ΕΛ.ΑΣ. κ. Δ. Μάλλιο για αυτή την εποικοδομητική συνάντηση. Έχουμε αποδείξει, ως δημοτική αρχή, ότι η ασφάλεια των πολιτών είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα και θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας γι΄αυτό».
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ Γ΄ Αντιπρόεδρος Βουλευτής Δυτικής Αττικής – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ο Αντιπρόεδρος της Βουλής και Βουλευτής Δυτικής Αττικής, κ. Θανάσης Μπούρας, είχε τη χαρά, να υποδεχτεί και να καλωσορίσει, ως εκπρόσωπος της Βουλής των Ελλήνων, στο αεροδρόμιο Αθηνών “Ελευθεριος Βενιζέλος”, τον Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων του Μεγάλου Δουκάτου του Λουξεμβούργου, κ. Claude Wiseler στο πλαίσιο επίσημης 3ήμερης επίσκεψής του στην Ελλάδα ως ένα ακόμη βήμα ενίσχυσης της κοινοβουλευτικής συνεργασίας και περαιτέρω ανάπτυξης των διμερών σχέσεων Ελλάδας Λουξεμβούργου. Κατά την ολιγοήμερη παραμονή του στην Ελλάδα, ο επίσημος προσκεκλημένος, κ. Claude Wiseler, ο οποίος συνοδευόταν από υψηλόβαθμους πολιτειακούς, πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες της χώρας του, είχε συναντήσεις με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Κωνσταντίνο Τασούλα, τον Πρόεδρο της Βουλής, κ. Νικήτα Κακλαμάνη, τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Φιλίας Ελλάδας Λουξεμβούργου, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, τον Γενικό Γραμματέα της Βουλής, κ. Βασίλη Μπαγιώκο, τον Διπλωματικό Σύμβουλο της Βουλής, Πρέσβη ε.τ. κ Κωνσταντίνο Οικονομίδη καθώς και με εκπροσώπους των κομμάτων και μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Φιλίας Ελλάδας-Λουξεμβούργου.
Κατά την επίσημη υποδοχή του κ. Claude Wiseler από τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, ο κ. Κακλαμάνης τόνισε τη σημασία της παγκόσμιας ειρήνης και επανέφερε με έμφαση την ανάγκη επίλυσης του Κυπριακού ζητήματος, με την ευκαιρία των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων για την αποκατάσταση της ειρήνης στην Ουκρανία. Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων του Λουξεμβούργου επεσήμανε την ανάγκη διεύρυνσης των σχέσεων των Κοινοβουλίων των δύο χωρών, τονίζοντας πως η πρώτη επίσημη επίσκεψη κοινοβουλευτικής αντιπροσωπείας της χώρας του στη Βουλή των Ελλήνων «είναι ένα πρώτο βήμα σε μια κοινή πορεία μεταξύ μας».
Ο κ. Claude Wiseler μαζί με τους εκπροσώπους της Κοινοβουλευτικής Αντιπροσωπίας του Λουξεμβούργου ξεναγήθηκαν στους χώρους του Κοινοβουλίου και στην έκθεση της αίθουσας “Ελευθέριος Βενιζέλος” καθώς επίσης ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτιρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής των Ελλήνων. Επίσης, είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και να ξεναγηθούν στο Μουσείο της Ακρόπολης. Μιλώντας με τον κ. Claude Wiseler, ο Αντιπρόεδρος της Βουλής, κ. Θανάσης Μπούρας, διαπίστωσε τις άριστες διμερείς σχέσεις Ελλάδας - Λουξεμβούργου, επιβεβαιώνοντας παράλληλα τα περιθώρια περαιτέρω σύσφιξής τους μέσω της κοινοβουλευτικής διπλωματίας με σκοπό οι δυο χώρες να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις σημερινές ευρωπαϊκές και διεθνείς προκλήσεις. Ο κ. Μπούρας τόνισε τη σταθερή στήριξη του Λουξεμβούργου σε θέματα ελληνικού ενδιαφέροντος και 2 υπογράμμισε το γεγονός πως η Ελλάδα δεν θα ξεχάσει ποτέ τη βοήθεια που μας προσέφερε το Λουξεμβούργο τα δύσκολα χρόνια των μνημονίων.
“Όχι στη Βία, Ναι στη Ζωή”
Δύο ημέρες αφιερωμένες στις γυναίκες που παλεύουν…για όλες τις γυναίκες, για όλες τις Ζωές, γινόμαστε μια αγκαλιά! Η Ηλιούπολη ενωμένη απέναντι στην έμφυλη βία στέλνει μήνυμα αλληλεγγύης και δύναμης – Διήμερο δράσεων για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών: “Όχι στη Βία, Ναι στη Ζωή”
Aνάδειξη του ζητήματος της έμφυλης βίας με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών (25 Νοεμβρίου) το Διήμερο Ενημερωτικών και Ευαισθητοποιητικών Δράσεων του Δήμου Ηλιούπολης
Σε κλίμα αλληλεγγύης και συνεργασίας πραγματοποιήθηκε στις 22 & 23 Νοεμβρίου 2025, το Διήμερο Ενημερωτικών και Ευαισθητοποιητικών Δράσεων του Δήμου Ηλιούπολης, με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών (25 Νοεμβρίου), με τη σύμπραξη της Δημοτικής Επιτροπής Ισότητας, της Ομάδας Εθελοντών «Η Γειτονιά μας» καθώς και του Τοπικού Συμβουλίου Πρόληψης Παραβατικότητας, με στόχο την ανάδειξη του ζητήματος της έμφυλης βίας και την ενίσχυση της πρόληψης και υποστήριξης μέσα στην τοπική κοινωνία.
Ιδιαίτερα αισιόδοξη υπήρξε η ανταπόκριση του κόσμου στη διανομή του φυλλαδίου, στο περιεχόμενο αυτού και στην προσπάθεια των θεσμικών τοπικών φορέων να επικοινωνήσουν το πρόβλημα σε ευρεία κλίμακα, αλλά και να αναζητήσουν ουσιαστικές λύσεις σε αυτό, ενώ, ταυτόχρονα, εξεφράσθη η ανάγκη το εν λόγω έντυπο να διανεμηθεί στους πολίτες, μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, καθώς και στα Λύκεια της πόλης.
ΚΑΤΑΛΗΨΗ σήμερα στο Υπουργείο Εργασίας
Ανησυχία και αγανάκτηση όλων των ατόμων με αναπηρία
Κυρία Υπουργέ,
Η Ε.Σ.Α.μεΑ., η οποία αποτελεί τον τριτοβάθμιο κοινωνικό και συνδικαλιστικό φορέα των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα, επίσημα αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας, χρόνιας/σπάνιας πάθησης, με το παρόν απευθύνεται σε εσάς, εκφράζοντας τη βαθιά ανησυχία και αγανάκτηση όλων των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, καθώς και των οικογενειών τους στη χώρα.
Είναι κοινό αίσθημα ότι, στα έξι και πλέον χρόνια της διακυβέρνησής σας, δεν έχουν αντιμετωπιστεί τα σοβαρά ασφαλιστικά και εργασιακά ζητήματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου σας και αφορούν άμεσα στον χώρο των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις. Φυσικά γνωρίζουμε ότι δεν είχατε εσείς την ευθύνη του Υπουργείου όλη αυτή τη χρονική περίοδο, αλλά τα σοβαρά αυτά προβλήματα παραμένουν άλυτα, ακόμη και σήμερα. Η παρατεταμένη αυτή αδράνεια έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια και αγανάκτηση στα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, τα οποία βιώνουν καθημερινά τις συνέπειες της καθυστέρησης στην επίλυση των χρόνιων προβλημάτων τους.
Για τον λόγο αυτό, ζητούμε άμεσα τον ορισμό συνάντησης μαζί σας, προκειμένου να δοθούν συγκεκριμένες λύσεις και δεσμεύσεις εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν απαντήσεις και συγκεκριμένες ενέργειες για τα καίρια αυτά ζητήματα, η Ε.Σ.Α.μεΑ. θα προχωρήσει σε κινητοποίηση στο Υπουργείο έως το τέλος του έτους, με τη μαζική συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και των οργανώσεών τους από όλη τη χώρα.
Τα ζητήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα είναι αναλυτικά τα εξής:
Α. Ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά ζητήματα ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις.
Α.1. Θέσπιση νέων ενιαίων κανόνων για όλες τις συντάξεις αναπηρίας και παροχές αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ, μέσω της ολοκλήρωσης των εργασιών της Ομάδας Εργασίας του Υπ. Εργασίας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11 του ν.4387/2016, προκειμένου να τεθούν σε ισχύ ενιαίοι κανόνες συνταξιοδότησης και απονομής ασφαλιστικών παροχών λόγω αναπηρίας. Εδώ και χρόνια, η Ε.Σ.Α.μεΑ. αναμένει την ολοκλήρωση αυτής της διάταξης, αλλά παρά το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου είχε επιδείξει ιδιαίτερη σπουδή για την ολοκλήρωσή του, η εφαρμογή της παραμένει αδικαιολόγητα σε εκκρεμότητα, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η άνιση μεταχείριση και η ανασφάλεια για χιλιάδες άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, για ζητήματα όπως: α) Επαναφορά ευνοϊκών ρυθμίσεων για τη συνταξιοδότηση των γονέων/ συζύγων/ αδελφών που έχουν στη φροντίδα τους άτομα με βαριά αναπηρία, οι οποίες καταργήθηκαν άδικα με το 3ο μνημόνιο, β) Ενιαίες διατάξεις σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία για τη μονιμοποίηση σύνταξης λόγω αναπηρίας, γ) Μετατροπή σύνταξης λόγω αναπηρίας σε σύνταξη λόγω γήρατος ή γήρατος λόγω αναπηρίας, δ) Τροποποίηση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης με προϋπάρχουσα αναπηρία και άλλα ζητήματα.
Α.2. Ευρεία αναμόρφωση του ν.4387/2016 (ΦΕΚ 85 τ. Α’) με τον οποίο έχουν καταργηθεί σημαντικά δικαιώματα και παροχές στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης των ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και των οικογενειών τους και έχουν θεσπιστεί άδικες διατάξεις, όπως οι διατάξεις των άρθρων 7 και 27, οι οποίες αφορούν στην αναλογική μείωση του ποσού της εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης αντίστοιχα, βάσει του ποσοστού αναπηρίας του δικαιούχου. Η σύνταξη δεν είναι επίδομα αναπηρίας, για να δίνεται με βάση τη βαρύτητα αναπηρίας και για τον λόγο αυτό ζητάμε την άμεση εφαρμογή της χορήγησης του 100% του ποσού που αντιστοιχεί στην Εθνική Σύνταξη, σε όλους τους συνταξιούχους με αναπηρία ανεξαρτήτως ποσοστού αναπηρίας.
Α.3. Αποκατάσταση των αδικιών που έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι αναπηρίας και γήρατος του ιδιωτικού τομέα με την ψήφιση των εφαρμοστικών νόμων του 2ου μνημονίου και συγκεκριμένα με τις διατάξεις του ν. 4093/12 (ΦΕΚ 222 τ.Α’) και του ν. 4111/2013 (ΦΕΚ 18 τ.Α’), και την εναρμόνισή τους με τα ισχύοντα στο δημόσιο τομέα, καθώς επίσης και αποκατάσταση των αδικιών που έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι γήρατος, γονείς ατόμων με βαριές αναπηρίες του ιδιωτικού τομέα.
Α.4. Κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στους συνταξιούχους με αναπηρία, κατάργηση της κλιμακωτής χορήγησης σύνταξης.
Α.5.Τιμητική σύνταξη στη μητέρα παιδιού με αναπηρία.
Να θεσμοθετηθεί η παροχή τιμητικής σύνταξης στη μητέρα παιδιού με βαριά αναπηρία (όπως νοητική αναπηρία, αυτισμός, σύνδρομο Down, πολλαπλές βαριές αναπηρίες, βαριά κινητική αναπηρία, χρόνιες ψυχικές αναπηρίες), σε περίπτωση που η ίδια δεν θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τη συμπλήρωση του 62ου έτους της ηλικίας της, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικών, περιουσιακών ή άλλων κριτηρίων, ως ελάχιστη αναγνώριση της προσφοράς της προς την κοινωνία, την πολιτεία και το παιδί της. Η ρύθμιση αυτή θα αποτελέσει πράξη δικαιοσύνης και κοινωνικής ευαισθησίας, αναγνωρίζοντας ότι οι μητέρες παιδιών με βαριές αναπηρίες στερήθηκαν τη δυνατότητα συμμετοχής στην αγορά εργασίας, εξαιτίας της απουσίας δομών στήριξης και της ανάγκης να αφιερωθούν ολοκληρωτικά στη φροντίδα των παιδιών τους.
Α.6. Αναμόρφωση του ν.612/1977 και του Π.Δ. 169/2007
- Αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της σύνταξης όσων συνταξιοδοτούνται στην 15ετία με τον ν.612/1977 ή με τις διατάξεις του Π.Δ. 169/2007. Κρίνεται απαραίτητο να γίνεται στη βάση των 40 ετών και όχι των 35.
- Διόρθωση του τρόπου υπολογισμού της επικουρικής σύνταξης για τα άτομα που συνταξιοδοτούνται με τον ν.612/1977 ή το Π.Δ. 169/2007, όπως ισχύει και στις κύριες συντάξεις.
- Ένταξη νέων κατηγοριών αναπηρίας στις ευεργετικές διατάξεις συνταξιοδότησης στην 15ετία, με τον ν.612/1977 ή το Π.Δ. 169/2007 για λόγους ισονομίας, όπως πασχόντων από συγγενείς καρδιοπάθειες με Π.Α. 67%, κωφών-βαρήκοων με Π.Α. 67%, πασχόντων από Ενδιάμεση Θαλασσαιμία και Αιμοσφαιρινοπάθεια, κ.ά.
Α.7. Άμεση επαναφορά σε τακτική λειτουργία της Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής, η οποία είναι αρμόδια για τον καθορισμό του ποσοστού αναπηρίας που αντιστοιχεί σε κάθε πάθηση ή βλάβη στον Ενιαίο Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας (Ε.Π.Π.Π.Α.).
Η Επιτροπή, ενώ έως πρόσφατα συνεδρίαζε σε τακτική μηνιαία βάση, από τον Μάιο του 2024 και έπειτα έχει σχεδόν σταματήσει τις συνεδριάσεις της. Αυτή η σημαντική καθυστέρηση έχει οδηγήσει σε συσσώρευση εκκρεμοτήτων και στην αδυναμία επίλυσης σοβαρών προβλημάτων που αφορούν άμεσα τα δικαιώματα και τις παροχές των ατόμων με αναπηρία και ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την προστασία της αξιοπιστίας του συστήματος αξιολόγησης αναπηρίας, υπονομεύοντας τη διαφάνεια, την ισονομία και την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας. Επίσης δεν έχουν νομοθετηθεί ακόμα οι αποφάσεις που έχουν οριστικοποιηθεί από την Επιτροπή.
Α.8. Αποσύνδεση των συντάξεων από τα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ, με την κατάργηση των διατάξεων που επιφέρουν διακοπή του προνοιακού επιδόματος των ατόμων με βαριά αναπηρία όταν τους χορηγείται σύνταξη των θανόντων γονέων τους, ακολουθώντας τη συλλογιστική της αποσύνδεσης του επιδόματος βαριάς νοητικής αναπηρίας, το 2023, σύμφωνα με την KYA Δ12α/Γ.Π.οικ./41349/ 20.04.2023 (Φ.Ε.Κ. 2608 Β’), αλλά και γενική αναμόρφωση της σύνταξης λόγω θανάτου σε προστατευόμενα δικαιοδόχα τέκνα. Η διακοπή του εν λόγω επιδόματος, το οποίο αξίζει να αναφέρουμε ότι δίνεται για την κάλυψη του πρόσθετου κόστους των αναγκών που προκύπτουν από την αναπηρία, δημιουργεί πολύ σοβαρά προβλήματα στην αξιοπρεπή διαβίωση των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους, εάν λάβουμε υπόψη και την έλλειψη κρατικών υποστηρικτικών δομών.
Α.9. Επέκταση της ευνοϊκής ρύθμισης που καταργεί την απαίτηση διακοπής της εργασίας ή της απασχόλησης συνταξιούχων λόγω αναπηρίας και στον δημόσιο τομέα, ώστε να ισχύει και για τους δημοσίους υπαλλήλους με αναπηρία ή χρόνια πάθηση, επιτρέποντάς τους να ενταχθούν στο πλαίσιο των διατάξεων για την απασχόληση των συνταξιούχων.
Α.10. Αποσαφήνιση της δυνατότητας που παρασχέθηκε με τον ν. 5078/2023 στα άτομα με αναπηρία να εργάζονται ενώ συνταξιοδοτούνται λόγω αναπηρίας, σε σχέση με την μετατροπή της σύνταξης αναπηρίας σε σύνταξη γήρατος, όταν συμπληρώνουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις με τον χρόνο ασφάλισης που πραγματοποιούν όσο διάστημα συνταξιοδοτούνται.
A.11. Kατάργηση της παρ. 6 του άρθρου 6 του ν. 4051/2012, προκειμένου το ποσό του εξωιδρυματικού επιδόματος και το ποσό του επιδόματος απολύτου αναπηρίας (που καταβάλλονται στα άτομα με αναπηρία) να αυξάνονται αντίστοιχα με την αύξηση που δίνεται στον κατώτατο μισθό κάθε έτος.
Επίσης επαναχορήγηση του Επιδόματος Ανικανότητας (Λοχαγού) στους συνταξιούχους του δημοσίου που προσλήφθηκαν από 01/01/2011 και μετά, διότι μετά την ψήφιση του άρθρου 2 του Ν. 3865/2010, οι νέοι συνταξιούχοι δεν δικαιούνται το επίδομα του λοχαγού στις συντάξεις τους, γιατί πλέον θεωρούνται ασφαλισμένοι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
Α.12. Εξαίρεση των συνταξιούχων λόγω αναπηρίας από τις περικοπές των συντάξεων χηρείας. Εκφράζουμε την πλήρη διαφωνία μας για την εφαρμογή νομοθετικής ρύθμισης που αφορά στη μείωση των συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα και ζητάμε, ειδικά οι συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας, να εξαιρεθούν από την εφαρμογή αυτής της ρύθμισης.
Α.13. Κατάργηση της διάταξης που απαιτεί τη λήψη εξωιδρυματικού επιδόματος για την εξαίρεση από τις περικοπές των συντάξεων των Νόμων 3863/2010 και 4093/2012, ώστε οι συνταξιούχοι γήρατος που έχουν κριθεί ανάπηροι με ποσοστό 80% και άνω μετά τη συνταξιοδότησή τους, να εξαιρεθούν και αυτοί από τις περικοπές, για λόγους ίσης μεταχείρισης.
Β. Θεσμικές παρεμβάσεις για εργασιακά ζητήματα
Β.1. Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του συστήματος ποσόστωσης υπέρ των ατόμων με αναπηρία στις προσλήψεις στον ιδιωτικό τομέα (ν.2643/1998), το οποίο δεν λειτούργησε ποτέ, προκειμένου να εναρμονιστεί με τα πετυχημένα συστήματα ποσόστωσης άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι της Γαλλίας και της Γερμανίας. Άλλωστε και στην Εθνική Στρατηγική για τις Ενεργητικές Πολιτικές Απασχόλησης αναφέρεται ότι τα αποτελέσματα στην απασχόληση των ατόμων με αναπηρία «υποδεικνύουν πως απαιτείται περαιτέρω αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου αναφορικά με το εθνικό σύστημα ποσόστωσης για τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις, με βάση και τη μελέτη ορισμένων από τα πλέον σύγχρονα αντίστοιχα ευρωπαϊκά συστήματα» (σ. 73) και πως στα «περισσότερα κράτη-μέλη της Ε.Ε. οι υποχρεωτικές τοποθετήσεις αφορούν μόνο στην πληθυσμιακή ομάδα των ατόμων με αναπηρία, διότι η συμπερίληψη και άλλων ομάδων (όπως συνέβη με τον Ν. 2643/1998) δημιουργεί εμπόδια στη λειτουργία του όλου συστήματος, λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών των διαφορετικών ομάδων και των διαφορετικών εμποδίων ένταξης στην αγορά εργασίας που αντιμετωπίζουν» (σ.81). Είναι επιτακτική η ανάγκη να καταστεί το σύστημα ποσόστωσης υπέρ των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στις προσλήψεις στον ιδιωτικό τομέα το συντομότερο δυνατό λειτουργικό διότι συνιστά το σημαντικότερο εργαλείο για τη διευκόλυνση της ένταξής τους στην ελεύθερη αγορά εργασίας.
Β.2. Κατάργηση της άδικης διακοπής των επιδομάτων αναπηρίας όταν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις εργάζονται. Η διακοπή του επιδόματος αναπηρίας όταν απασχολούνται λειτουργεί ως αντικίνητρο για την ένταξή τους στην εργασία. Δεν είναι δυνατόν το επίδομα αναπηρίας να εξισώνεται με το επίδομα ανεργίας! Η αναπηρία ή/και η χρόνια πάθηση ενός ατόμου είτε εργάζεται είτε δεν εργάζεται εξακολουθεί να υφίσταται και ως εκ τούτου και οι αυξημένες δαπάνες που συνδέονται με αυτήν.
Β.3. Κατάργηση του χαρακτηρισμού «ανίκανος προς κάθε βιοποριστική εργασία» από τα πιστοποιητικά αναπηρίας των ΚΕΠΑ, ο οποίος εκτός του ότι εμπεριέχει καταφανή ρατσιστικά χαρακτηριστικά λειτουργεί και ως ανυπέρβλητο εμπόδιο για την ένταξη των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις στην εργασία, καθώς τα άτομα με αναπηρία που στο πιστοποιητικό αναπηρίας τους περιλαμβάνεται αυτός ο χαρακτηρισμός δεν μπορούν να ενταχθούν στο μητρώο ανέργων της Δ.ΥΠ.Α. και ως εκ τούτου να συμμετάσχουν στα προγράμματα απασχόλησης και επαγγελματικής κατάρτισης που υλοποιεί. Αξίζει να επισημανθεί ότι από την προαναφερθείσα άδικη μεταχείριση εξαιρούνται τα άτομα με ψυχική ή νοητική αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 50% και άνω, στα οποία δίνεται η δυνατότητα, ακόμη και εάν στο πιστοποιητικό αναπηρίας τους αναγράφεται ο ως άνω ρατσιστικός χαρακτηρισμός, να εγγράφονται στο μητρώο ανέργων της Δ.ΥΠ.Α. εάν προσκομίσουν γνωμάτευση από μονάδα ψυχικής υγείας στην οποία να αναφέρεται ότι η ανάληψη μισθωτής απασχόλησης ή η αυτο-απασχόληση ενδείκνυται για λόγους ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης και κοινωνικής επανένταξης. Ωστόσο, η παραμονή στο μητρώο ανέργων της Δ.ΥΠ.Α. διαρκεί 3 έτη, όση δηλαδή είναι και η διάρκεια ισχύος της προαναφερθείσας γνωμάτευσης.
Β.4. Θέσπιση μέτρων για την προστασία των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις από την απόλυση, με στόχο τη διατήρηση των θέσεων εργασίας τους, καθώς και μέτρων, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, για την επιστροφή στην εργασία μετά την απόκτηση ή επιδείνωση της αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης.
Β.5. Κατάργηση του άδικου αποκλεισμού των αντιπροσωπευτικών οργανώσεων των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και των γονέων/κηδεμόνων τους, ως δικαιούχων φορέων από τα προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις της Δ.ΥΠ.Α., επειδή θεωρούνται φορείς που δεν ασκούν τακτική οικονομική δραστηριότητα.
Β.6. Βελτίωση της ελκυστικότητας των προγραμμάτων επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις μέσω της θέσπισης κινήτρων (π.χ. φοροαπαλλαγές, μεγαλύτερη επιχορήγηση των ασφαλιστικών εισφορών κ.α.). Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία «Digital Skills, Accommodation and Technological Assistance for Employment: Supporting the inclusion of persons with disabilities in the open labour market» που δημοσιεύτηκε στις 10.07.2024, μόνο 1 στους 4 εργοδότες από τα 26 κράτη μέλη της ΕΕ (το Λουξεμβούργο δεν έλαβε μέρος στην έρευνα) συμμετέχουν σε προγράμματα απασχόλησης για την ένταξη των ατόμων με αναπηρία στην αγορά εργασίας. Εξαίρεση αποτελεί η Ισπανία (το 82% των εργοδοτών που ρωτήθηκαν απάντησαν ότι συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα).
Β.7. Υλοποίηση τριετούς προγράμματος ενίσχυσης των εργοδοτών με επιχορήγηση για πρόσληψη ανέργων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις. Μετά τη λήξη της επιχορήγησης οι επιχειρήσεις πρέπει να δεσμεύονται ότι θα διατηρήσουν το προσωπικό για επιπλέον 12 μήνες χωρίς επιχορήγηση. Αντίστοιχο πρόγραμμα (γνωστό ως «τρία συν ένα») είχε υλοποιηθεί με επιτυχία στο πλαίσιο εφαρμογής του ΕΣΠΑ 2007-2013, καθώς και σε προηγούμενη προγραμματική περίοδο.
Β.8. Θέσπιση θεσμικού πλαισίου για την υποστηριζόμενη εργασία των ατόμων με αναπηρία, κατάρτιση των εργασιακών συμβούλων της Δ.ΥΠ.Α. στη μεθοδολογία εφαρμογής αυτής και υλοποίηση σχετικού προγράμματος σε εθνικό επίπεδο προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση στην ελεύθερη αγορά εργασίας ατόμων από συγκεκριμένες κατηγορίες αναπηρίας, τα οποία δίχως την εφαρμογή αυτού του εναλλακτικού μοντέλου απασχόλησης δεν θα μπορέσουν ποτέ να ενταχθούν στην αγορά εργασίας.
Β.9. Θέσπιση και εφαρμογή ανοιχτού και αδιάλειπτου προγράμματος παροχής εύλογων προσαρμογών μέσω του οποίου κάθε εργοδότης του ιδιωτικού τομέα, ύστερα από αίτημα συγκεκριμένου εργαζόμενου με αναπηρία, θα μπορεί να λάβει οικονομική και τεχνική στήριξη προκειμένου να προβεί σε εύλογες προσαρμογές της συγκεκριμένης θέσης εργασίας στις εξατομικευμένες ανάγκες του εργαζόμενου με αναπηρία, ανεξάρτητα από το εάν η πρόσληψη του ατόμου με αναπηρία πραγματοποιήθηκε μέσω προγράμματος απασχόλησης ή όχι.
Γ. Διασφάλιση της οικονομικής ανθεκτικότητας της Ε.Σ.Α.μεΑ. και του ΙΝ-ΕΣΑμεΑ
Γ.1. Συμπερίληψη της Ε.Σ.Α.μεΑ., η οποία έχει ιδρύσει το Ινστιτούτο «ΙΝ-Ε.Σ.Α.μεΑ.», στη ρύθμιση για την απόδοση πόρου που δίνεται από τον κλάδο ΛΑΕΚ του ΕΛΕΚΠ στα Ινστιτούτα και τα Εκπαιδευτικά Κέντρα, τα οποία έχουν ιδρυθεί με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, όπως της Γ.Σ.Ε.Ε., του Σ.Ε.Β., της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. (άρθρο 1 του ν. 2434/1996 όπως έχει τροποποιηθεί).
Γ.2. Υλοποίηση του άρθρου 2 «Προϋποθέσεις επιλεξιμότητας των δικαιούχων συνταξιοδοτικών οργανώσεων» της υπ΄ αριθ. 32515/31.03.2023 Απόφασης (ΦΕΚ 2035) «Καθορισμός των κριτηρίων, των όρων και προϋποθέσεων επιλεξιμότητας των δικαιούχων οργανώσεων για την απόδοση της εισφοράς του άρθρου 102 του ν. 4387/2016 (Α' 85), της διαδικασίας συμμετοχής στην κατανομή, των απαιτούμενων δικαιολογητικών, του περιεχομένου της απόφασης κατανομής των εισφορών και της διαδικασίας απόδοσης αυτών», για την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, καθώς και να δοθεί σε αυτή, ο πόρος που την αναλογεί αναδρομικά.
Έρχονται κινητοποιήσεις από τα ΑμεΑ: Διεκδικούν ίση μεταχείριση από το Υπ. Εργασίας – Όλα τα αιτήματα
Τα ζητήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα είναι αναλυτικά τα εξής:
Α. Ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά ζητήματα
Α.1. Θέσπιση νέων ενιαίων κανόνων για όλες τις συντάξεις αναπηρίας και παροχές αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ, μέσω της ολοκλήρωσης των εργασιών της Ομάδας Εργασίας του Υπ. Εργασίας, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 11 του ν.4387/2016
Α.2. Ευρεία αναμόρφωση του ν.4387/2016 (ΦΕΚ 85 τ. Α’) με τον οποίο έχουν καταργηθεί σημαντικά δικαιώματα και παροχές στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης των ατόμων με αναπηρία, με χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και των οικογενειών τους και έχουν θεσπιστεί άδικες διατάξεις, όπως οι διατάξεις των άρθρων 7 και 27, οι οποίες αφορούν στην αναλογική μείωση του ποσού της εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης αντίστοιχα, βάσει του ποσοστού αναπηρίας του δικαιούχου.
Α.3. Αποκατάσταση των αδικιών που έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι αναπηρίας και γήρατος του ιδιωτικού τομέα με την ψήφιση των εφαρμοστικών νόμων του 2ου μνημονίου.
Α.4. Κατάργηση της προσωπικής διαφοράς στους συνταξιούχους με αναπηρία.
Α.5.Τιμητική σύνταξη στη μητέρα παιδιού με αναπηρία.
Α.6. Αναμόρφωση του ν.612/1977 και του Π.Δ. 169/2007.
Α.7. Άμεση επαναφορά σε τακτική λειτουργία της Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής, η οποία είναι αρμόδια για τον καθορισμό του ποσοστού αναπηρίας που αντιστοιχεί σε κάθε πάθηση ή βλάβη στον Ενιαίο Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας (Ε.Π.Π.Π.Α.).
Α.8. Αποσύνδεση των συντάξεων από τα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ, με την κατάργηση των διατάξεων που επιφέρουν διακοπή του προνοιακού επιδόματος των ατόμων με βαριά αναπηρία όταν τους χορηγείται σύνταξη των θανόντων γονέων τους, ακολουθώντας τη συλλογιστική της αποσύνδεσης του επιδόματος βαριάς νοητικής αναπηρίας, το 2023.
Α.9. Επέκταση της ευνοϊκής ρύθμισης που καταργεί την απαίτηση διακοπής της εργασίας ή της απασχόλησης συνταξιούχων λόγω αναπηρίας και στον δημόσιο τομέα.
Α.10. Αποσαφήνιση της δυνατότητας που παρασχέθηκε με τον ν. 5078/2023 στα άτομα με αναπηρία να εργάζονται ενώ συνταξιοδοτούνται λόγω αναπηρίας, σε σχέση με την μετατροπή της σύνταξης αναπηρίας σε σύνταξη γήρατος.
A.11. Kατάργηση της παρ. 6 του άρθρου 6 του ν. 4051/2012, προκειμένου το ποσό του εξωιδρυματικού επιδόματος και το ποσό του επιδόματος απολύτου αναπηρίας (που καταβάλλονται στα άτομα με αναπηρία) να αυξάνονται αντίστοιχα με την αύξηση που δίνεται στον κατώτατο μισθό κάθε έτος.
Επίσης επαναχορήγηση του Επιδόματος Ανικανότητας (Λοχαγού) στους συνταξιούχους του δημοσίου που προσλήφθηκαν από 01/01/2011 και μετά.
Α.12. Εξαίρεση των συνταξιούχων λόγω αναπηρίας από τις περικοπές των συντάξεων χηρείας.
Α.13. Κατάργηση της διάταξης που απαιτεί τη λήψη εξωιδρυματικού επιδόματος για την εξαίρεση από τις περικοπές των συντάξεων των Νόμων 3863/2010 και 4093/2012.
Β. Θεσμικές παρεμβάσεις για εργασιακά ζητήματα
Β.1. Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του συστήματος ποσόστωσης υπέρ των ατόμων με αναπηρία στις προσλήψεις στον ιδιωτικό τομέα (ν.2643/1998).
Β.2. Κατάργηση της άδικης διακοπής των επιδομάτων αναπηρίας όταν τα άτομα με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις εργάζονται.
Β.3. Κατάργηση του χαρακτηρισμού «ανίκανος προς κάθε βιοποριστική εργασία» από τα πιστοποιητικά αναπηρίας των ΚΕΠΑ.
Β.4. Θέσπιση μέτρων για την προστασία των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις από την απόλυση.
Β.5. Κατάργηση του άδικου αποκλεισμού των αντιπροσωπευτικών οργανώσεων των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και των γονέων/κηδεμόνων τους, ως δικαιούχων φορέων από τα προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων με αναπηρία ή/και χρόνιες παθήσεις της Δ.ΥΠ.Α.
Β.6. Βελτίωση της ελκυστικότητας των προγραμμάτων επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις μέσω της θέσπισης κινήτρων.
Β.7. Υλοποίηση τριετούς προγράμματος ενίσχυσης των εργοδοτών με επιχορήγηση για πρόσληψη ανέργων με αναπηρία, χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις.
Β.8. Θέσπιση θεσμικού πλαισίου για την υποστηριζόμενη εργασία των ατόμων με αναπηρία, κατάρτιση των εργασιακών συμβούλων της Δ.ΥΠ.Α.
Β.9. Θέσπιση και εφαρμογή ανοιχτού και αδιάλειπτου προγράμματος παροχής εύλογων προσαρμογών μέσω του οποίου κάθε εργοδότης του ιδιωτικού τομέα.


