Καταναλωτικοί Συνεταιρισμοί από όλους (Συνέντευξη του Δ. Μιχαηλίδη και του Λ. Μπρέχα στον Γ. Ρεθυμνιωτάκη)

 

Ο Γιώργος Ρεθυμνιωτάκης (Γ.Ρ.) ρωτάει και ο Δημήτρης Μιχαηλίδης (Δ.Μ.) και ο Λουκάς Μπρέχας (Λ.Μ.) απαντάνε:

Γ.Ρ. Την Δευτέρα, 8/2/2021, στην τακτική συνάντηση της Πανελλήνιας Ένωσης Συμπράξεων Κοινωνικής Οικονομίας-ΠΕΣΚΟ μάθαμε ότι συζητήθηκε η αναγκαιότητα των Καταναλωτικών Συνεταιρισμών. Γιατί;

Δ.Μ. Λεφτά έχουν οι Τράπεζες και οι καταναλωτές. Σήμερα που δυσκόλεψαν πολύ τα πράγματα και οι Τράπεζες δίνουν πάρα πολύ δύσκολα χρηματοδοτήσεις, η σχεδόν μοναδική διέξοδος είναι να οργανωθούν οι καταναλωτές για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί μια τοπική παραγωγή.

Γ.Ρ. Και πώς μπορεί να γίνει αυτό;

Δ.Μ. Ο ένας τρόπος είναι για συναισθηματικούς ή ιδεολογικούς λόγους. Μπορεί να συγκεντρωθούν χρήματα για μια φορά, μέσω των πλατφορμών CrowdFunding. Πρόκειται για μια πρόταση, (έργο, project), που την καταθέτεις, την παρουσιάζεις, λες πόσα λεφτά χρειάζονται και μέχρι πότε πρέπει να μαζευτούν, και ο κάθε πολίτης συνεισφέρει χωρίς ανταλλαγή, ίσως με μια απλή ανταμοιβή.

Γ.Ρ. Και ο άλλος;

Δ.Μ. Ο άλλος τρόπος, ο σταθερός, ο σίγουρος είναι η πλήρης ανταλλαγή. Η αγορά των καταναλωτικών σου αναγκών, όπου εσύ θα μπορείς να έχεις λόγο στην διαχείριση των χρημάτων. Ένας Καταναλωτικός Συνεταιρισμός.

Γ.Ρ. Και πόσα είναι αυτά τα λεφτά που μπορεί να διαχειρίζεται ο Συνεταιρισμός;

Λ.Μ. Μια οικογένεια σήμερα ξοδεύει περίπου 300€ μηνιαίως σε καταναλωτικά προϊόντα στα Super Market. Δηλαδή, σε ετήσια βάση περίπου 3.600€. Αν μπορούμε να αγοράσουμε τα ΙΔΙΑ ακριβώς προϊόντα λίγο πιο φθηνά, περίπου 5-10%, τότε αυτό θα ήταν τέλειο. Και αν μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε μια επιστροφή στον Συνεταιρισμό περίπου 10-15%, τότε αυτό θα ήταν υπέροχο. Δηλαδή πρώτον θα αγοράζουμε φθηνότερα, (ισχύει το ίδιο ακόμα και να ήταν ίδιο το κόστος), άρα θα κερδίζουμε, αυξάνοντας ταυτόχρονα την αγοραστική μας δύναμη. Δεύτερον θα έχουμε άμεσα όλα αυτά τα λεφτά… Τρίτον από τις «επιστροφές» για τις αγορές του καθένα, ο Συνεταιρισμός θα μπορεί να διαχειριστεί περίπου 500€ ετησίως από το κάθε μέλος.

Γ.Ρ. Τι θα τα κάνει αυτά τα λεφτά ο Συνεταιρισμός;

Λ.Μ. Αυτά τα λεφτά ο Συνεταιρισμός, με αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης, μπορεί είτε να τα δώσει πίσω στις οικογένειες των μελών, είτε να κάνει κοινωφελές έργο στην τοπική κοινότητα, είτε να κάνει δραστηριότητες για την κοινή ωφέλεια όλων, πχ πολιτιστικές εκδηλώσεις, παιδικούς σταθμούς κλπ.

Γ.Ρ. Πώς μπορεί να ξεκινήσει ένας Συνεταιρισμός;

Δ.Μ. Ο Συνεταιρισμός είναι μια επιχείρηση της Κοινωνικής Οικονομίας. Κάθε δομή της Κοινωνικής Οικονομίας προϋποθέτει ότι υπάρχει και λειτουργεί κοινωνία ανθρώπων. ΔΕΝ αρκεί μόνο κοινό συμφέρον. Αν ήταν μόνο το κοινό συμφέρον και μάλιστα εκχρηματισμένο, πάντα υπάρχει ένας καλύτερος χρηματικός λόγος για να διαλυθεί. Η κοινωνία των ανθρώπων έχει καθαρά ΤΟΠΙΚΑ χαρακτηριστικά. ΔΕΝ είναι όλη η Αθήνα τόπος. Πληθυσμιακά, πρόκειται για κοινότητα ανθρώπων 5.000-150.000. Η Κοινωνική Οικονομία και κάθε μορφής Συνεταιρισμός είναι καθαρά τοπικό θέμα.

Γ.Ρ. Αγαπητέ Δημήτρη, τι είναι τόπος;

Δ.Μ. Ο τόπος έχει κοινά γεωγραφικά χαρακτηριστικά, (μια κοιλάδα, ένα νησί, ένα βουνό, μια πεδιάδα, μια λεκάνη απορροής κλπ). Ο τόπος έχει ανθρώπους με κοινά πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Ο τόπος περιλαμβάνει όλους εκείνους που πιστεύουν ότι έχουν κοινό μέλλον. Και αυτό το κοινό μέλλον είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό.

Γ.Ρ. Αρκούν αυτά τα τρία χαρακτηριστικά;

Δ.Μ. Αγαπητέ Γιώργο, όχι δεν αρκούν. Πρέπει να υπάρχει ζωντανή και λειτουργούσα κοινωνία. Και τα σημαντικά σε μια κοινωνία ανθρώπων είναι η ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ και η ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΕΙΑ μεταξύ των μελών της κοινωνίας. Και συνήθης έκφραση αυτών είναι οι συλλογικότητες σε μια κοινωνία. Το πραγματικό εργαστήριο, ζυμωτήριο, των μελών μιας κοινωνίας είναι οι τοπικοί σύλλογοι, πολιτιστικοί, περιβαλλοντικοί, αθλητικοί, εκκλησιαστικοί, εθνικοτοπικοί κλπ.

Γ.Ρ. Τελικά πώς μπορεί να ξεκινήσει ένας συνεταιρισμός καταναλωτών;

Λ.Μ. Κάθε σύλλογος, κάθε συλλογικότητα της κοινωνίας των Πολιτών, μπορεί να αποτελέσει τον χώρο ζύμωσης και ξεκινήματος ενός τοπικού καταναλωτικού συνεταιρισμού. Κάθε σύλλογος που το μαθαίνει μπορεί να μας καλέσει και να ενημερώσουμε τα μέλη του και εφ’ όσον θέλουν θα ξεκινήσουν.

Γ.Π. Από που μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες;

Δ.Μ. Μια ομάδα συμπολιτών, από όλη την Ελλάδα, συναντιόμαστε τακτικά διαδικτυακά κάθε Δευτέρα, στις 20.00 στο zoom της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΣΥΜΠΡΑΞΕΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ - ΠΕΣΚΟ και με την βοήθεια του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ - ΙΝΜΕΚΟ συζητάμε προβληματισμούς για την ενίσχυση της Κοινωνικής Οικονομίας.

Λ.Μ. Στην συνάντηση της Δευτέρας, 8/2/2021, αποφασίσθηκε να δημιουργηθεί μια πενταμελής Ομάδα Πρωτοβουλίας για την προώθηση των Καταναλωτικών Συνεταιρισμών. Στην Ομάδα μετέχουν οι: κα Κοντογιάννη Μάγδα (6932094231), Μπρέχας Λουκάς (6972404946), Οικονομόπουλος Κώστας (cosoik@gmail.com), Παπαϊωάννου Πάνος (papai@simbiosis.gr) & Φραγκούλης Γιάννης (yianfrag@otenet.gr). Η ομάδα υποστηρίζεται από τον κ Βασίλη Τακτικό (inmeko@otenet.gr) και θα παρουσιάσει πρόγραμμα δράσης στην Συνάντηση για την Κοινωνική Οικονομία την Δευτέρα, 15/2/2021, στις 20.00 (λίγο πριν) στο zoom https://us02web.zoom.us/j/83204758269?pwd=YTVSaVRhT0JRYnNKUmJxUElCK3BhUT09 και ταυτόχρονα μπορεί όποιος θέλει να το παρακολουθεί, να κάνει ερωτήσεις ή/& τοποθετήσεις στο facebook στο προφίλ της Πανελλήνιας Ένωσης Συμπράξεων Κοινωνικής Οικονομίας (https://www.facebook.com/%CE%A0%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CE%B9%CE%B1-%CE%88%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7-%CE%A3%CF%85%CE%BC%CF%80%CF%81%CE%AC%CE%BE%CE%B5%CF%89%CE%BD-%CE%9A%CE%9F-184911065213528 ).

Γ.Ρ. Ακούγονται ωραία. Μπορούμε και να τα βρούμε κάπου;

Λ.Μ. Και βέβαια. Όλη η παρουσίαση είναι στο Διαδίκτυο, τόσο στην ΠΕΣΚΟ όσο και στο vimeo https://vimeo.com/509996519 για να δείτε και όλα τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν. Ακόμα πολλά στοιχεία βρίσκονται στην ιστοσελίδα www.diktio-kapa.dos.gr, τόσο για τους Καταναλωτικούς Συνεταιρισμούς, όσο και κάθε άλλο θέμα που έχει σχέση με τους Συνεταιρισμούς.

Γ.Ρ. Στις συναντήσεις της Δευτέρας, στις 20.00, μπορεί να έρθει όποιος θέλει;

Δ.Μ. Και βέβαια. Είμαστε ανοιχτοί σε κάθε συμπολίτη μας. Εσείς κύριε Γιώργο το ξέρετε, καθ’ όσον ήσασταν την Δευτέρα, 8/2. Στην συνάντηση τότε είμασταν μαζί οι: Οικονομόπουλος Κ. Τακτικός Β, Φραγκούλης Ι, Μιχαηλίδης Δ, Τερζάκη Ρ, Δασκαλάκης Π, Αλκιβιάδης Π, Αυγενίκου Ι, Μπρέχας Λ, Μοζ Α, Πολυζογοπούλου, Κοντογιάννη Μάγδα, Δανιά Α, Παρδάλη Μ, Καχριμάνης Σ, Καραμπάτος Γ, Γκύλης Γ, Παπαϊωάννου Π, Φουντής Ν, Μαθόπουλος Γ, Κολεμπάς Γ, Σπινθάκης Ε, Καραλάκης Γ, Λύτρας Α, Παπακωνσταντίνου Δ, Καραλάκης Γ, Γεωργίου Λ, Ρεθυμιωτάκης Γ, Ψυχας Σ, ΧατζηΧαραλάμπους Σ, Οικονόμου Α, Βούρτσης Α, Λιόλιος Δ. κλπ.

Γ.Ρ. Γιατί δεν έχουμε γεμίσει Καταναλωτικούς Συνεταιρισμούς ακόμα;

Λ.Μ. Διότι υπήρχαν πολλά σημεία που έπρεπε να λύσει η κάθε μία οργάνωση. Τα τελευταία χρόνια η Διεθνής Συνεταιριστική Συμμαχία ανέπτυξε τις Συνεταιριστικές Πλατφόρμες σαν ένα εργαλείο, για να βοηθηθούν οι πολίτες να διαμορφώσουν Συνεταιρισμούς. Την Ελληνική Συνεταιριστική Πλατφόρμα την επεξεργασθήκαμε στο Δίκτυο ΚΑΠΑ και ήδη έχουμε επιλύσει τα σημαντικότερα προβλήματα όπως:

  1. Δημιουργήθηκε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα με 5.000 περίπου κωδικούς με τα καταναλωτικά προϊόντα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. Ήταν η πιο βασική-θεμελιώδης δουλειά.
  2. Βρέθηκε προμηθεύτρια επιχείρηση που είναι διατεθειμένη να τα παραδίδει σε καθημερινή βάση στο σημείο του Καταναλωτικού Συνεταιρισμού.
  3. Ικανοποιεί την επιθυμία μας, να βάλει όπου μπορεί στον ηλεκτρονικό μας κατάλογο αγροτικά συνεταιριστικά προϊόντα και είναι διατεθειμένη να παίρνει αγροτικά προϊόντα από ελληνικούς αγροτικούς συνεταιρισμούς και ΚοινΣΕπ, που θα τις υποδεικνύει ο κάθε τοπικός Καταναλωτικός Συνεταιρισμός.
  4. Ο κατάλογος είναι διαθέσιμος στο www.gaiacoop.eu

Γ.Ρ. Πώς θα γίνεται η αγορά; Θα είναι όπως στα σημερινά Super Market;

Δ.Μ. Και ναι και όχι. Οι αγορές θα γίνονται ελεύθερα από τον ηλεκτρονικό κατάλογο μόνο. Θα πληρώνονται ηλεκτρονικά. Και θα παραλαμβάνονται την επόμενη μέρα από τον Καταναλωτικό Συνεταιρισμό. Έτσι δεν θα αγοράζουμε ότι μας ήρθε στο μυαλό εκείνη την ώρα και δεν θα κάνουμε άσκοπες σπατάλες. Επίσης δεν θα έχουμε οικονομική δοσοληψία διότι όλα τα πράγματα θα είναι ήδη πληρωμένα ηλεκτρονικά και θα υπάρχει μόνο έλεγχος για την συμφωνία παραγγελίας και παραλαβής. Πρόκειται για ένα συνδυασμό e-shop έξυπνων logistics και ακριβώς εκεί εξοικονομούνται τα χρήματα με κοινή προσπάθεια όλων των εμπλεκομένων.

Γ.Ρ. Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο;

Λ.Μ. Οι Καταναλωτικοί Συνεταιρισμοί στην Ευρώπη έχουν 26.000.000 μέλη και λειτουργούν ως κυματοθραύστες στην άνοδο των τιμών. Ανήκουν και ελέγχονται από τα μέλη καταναλωτές, αγοράζουν μεγάλες ποσότητες τροφίμων και άλλων οικιακών ειδών για όλα τα μέλη τους και έτσι επιτυγχάνουν χαμηλότερες τιμές αγοράς και διαθέτουν αυτά τα προϊόντα στο κόστος, γιατί δεν έχουν ως σκοπό το κέρδος αλλά την κάλυψη των αναγκών των μελών τους. Μπορούμε και στην Ελλάδα.

Δ.Μ. Στην πανδημία CoViD-19 οι πολύ μεγάλες αλυσίδες Super Market αύξησαν το μερίδιο τους στην αγορά και στην ουσία δημιουργήθηκε υπερσυγκέντρωση γύρω από τις μεγάλες καταναλωτικές αλυσίδες. Μόνη πιθανή εναλλακτική προοπτική για να έχουν μια πιθανή, έστω μικρή, ισχύ οι πολίτες στον τόπο τους είναι να αναπτύξουν τοπικούς Καταναλωτικούς Συνεταιρισμούς. Και υπάρχει η ελπίδα να βοηθηθούν και οι Αγροτικοί Παραγωγικοί Συνεταιρισμοί και άλλες δομές της Κ.Ο.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου